Music for unstable Instruments

Tribute to Joe Jones

Sound

Klanginstallation achtkanal (2012)

(english notes below)

Joe Jones (1934 – 1993) war ein amerikanischer Fluxuskünstler, der Anfang der 60er Jahre begann, alte ausrangierte Instrumente wie Geigen, Gitarren, Zithern, Mandolinen und Glockenspiele aller Art zu selbstspielenden Klangobjekten umzuarbeiten, indem er kleine rotierende Elektromotoren über den Instrumenten baumeln ließ, die ihre Saiten in chaotischer und zufälliger Weise anschlagen.

Da Joe Jones die letzten Jahre seines Lebens in Wiesbaden verbrachte, befinden sich hier zahlreiche seiner Objekte in den Händen des Kunstmäzens Michael Berger.

Ich erhielt die Gelegenheit, rund zwanzig Objekte von Joe Jones aufzunehmen.

In der Music for unstable Instruments sind ausschließlich Klänge von Joe Jones Objekten zuhören. Allerdings erscheinen alle Klänge in elektronisch transformierter Form, da die Originalaufnahmen ein bis drei Oktaven tiefer transponiert und somit extrem verlangsamt wurden. Zudem sind die einzelnen Takes der Installation in einem Zeitraster  konfektioniert, welches erlaubt, das Material in vier autonomen, zufallsgesteuerten Schichten zuzuspielen.

  

 


Music for unstable Instruments – Tribute to Joe Jones

Sound installation eight channel   (2012)

Joe Jones (1934 – 1993) was an artist of the Fluxus movement. At the beginning of the 60s he began to rework old discarded instruments such as violins, guitars, dulcimers, mandolins and glockenspiels to self-playing sound objects by dangling small rotating electric motors above the instruments strings, striking  them in a chaotic and random manner.

As Joe Jones spent the last years of his life in Wiesbaden, many of his sound objects are in the hands of  Michael Berger, a collector and patron located in Wiesbaden.
He gave me opportunity to record about twenty objects made by Jones Jones.

Music for unstable Instruments uses the sounds of Joe Jones sound sculptures but each sound was transformed electronically by transposing the original recordings one up to three octaves downward and slowing them this way. In addition the length of the recordings was configured to fit a calculated time grid which allows to play the materials as four autonomous, random-controlled sound layers combined in unlimited permutation.